Meta در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ درآمد بیسابقهای کسب کرد، اما مالیات سنگین باعث کاهش سود هر سهم شد.
گزارش مالی Meta در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ نشان داد که این شرکت با وجود کسب درآمد بیسابقه، با چالشهایی نیز مواجه بوده است. مالیات سنگین، سود هر سهم را به شدت کاهش داد، اما سرمایهگذاریهای کلان در هوش مصنوعی همچنان ادامه دارد.
متا، غول فناوری، گزارش مالی متفاوتی را برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، درآمد این شرکت به رکورد بیسابقه ۵۱.۲۴ میلیارد دلار رسیده است که فراتر از انتظارات وال استریت و پیشبینیهای خود شرکت است. با این حال، سود هر سهم (EPS) این شرکت به ۱.۰۵ دلار رسید که بسیار پایینتر از انتظارات وال استریت (۶.۷۰ دلار) بود. این کاهش عمده به دلیل یک بار هزینه مالیات بر درآمد غیرنقدی به مبلغ ۱۵.۹۳ میلیارد دلار بود. به گفته شرکت، بدون این هزینه یکباره، سود هر سهم ۷.۲۵ دلار میبود.

این گزارش و کنفرانس سرمایهگذاران فرصتی را برای سهامداران فراهم میکند تا دریابند که آیا هزینههای هنگفت شرکت در زیرساختهای هوش مصنوعی توجیه شده است یا خیر. این شرکت پیشبینی کرده است که کل هزینههای سال ۲۰۲۵ بین ۱۱۶ تا ۱۱۸ میلیارد دلار خواهد بود و کف این محدوده را از ۱۱۴ میلیارد دلار افزایش داده است. همچنین، انتظار میرود هزینههای سرمایهای سال ۲۰۲۵ بین ۷۰ تا ۷۲ میلیارد دلار باشد که نسبت به محدوده پیشبینی شده قبلی (۶۶ تا ۷۲ میلیارد دلار) افزایش یافته است. متا اعلام کرد که احتمالاً درآمد سه ماهه چهارم بین ۵۶ تا ۵۹ میلیارد دلار خواهد بود.
مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل متا، گفت: «ما یک سه ماهه قوی برای کسبوکار و جامعه خود داشتیم. آزمایشگاههای هوش مصنوعی متا (Meta Superintelligence Labs) شروعی عالی داشتهاند و ما همچنان در زمینه عینکهای هوش مصنوعی پیشرو هستیم. اگر بتوانیم حتی بخشی از فرصتهای پیش رو را محقق کنیم، چند سال آینده هیجانانگیزترین دوره در تاریخ ما خواهد بود.»
سرمایهگذاریهای کلان در هوش مصنوعی و انتظارات سرمایهگذاران
جسی کوهن، تحلیلگر ارشد Investing.com، گفت که آخرین گزارش نشاندهنده «تنش فزاینده بین سرمایهگذاریهای عظیم شرکت در زیرساختهای هوش مصنوعی و انتظارات سرمایهگذاران برای بازدهی کوتاهمدت» است.
با این حال، انتظار نمیرود که هزینهها به این زودی کاهش یابد. در کنفرانس تلفنی اعلام نتایج مالی، سوزان لی، مدیر ارشد مالی شرکت، گفت که متا برای برآورده کردن نیازهای محاسباتی شرکت، نیاز به «سرمایهگذاری تهاجمی» در سال ۲۰۲۶ خواهد داشت. اوایل این ماه، این شرکت از سرمایهگذاری مشترک جدیدی با Blue Owl Capital خبر داد که به شرکتها کمک میکند تا پردیس جدید مرکز داده Hyperion به ارزش ۲۷ میلیارد دلار در لوئیزیانا را بسازند و تأمین مالی کنند. این بزرگترین پروژهای است که متا در توسعه آن مشارکت دارد. بر اساس گزارشی از The Guardian.
لی گفت: «ما همچنین پیشبینی میکنیم که کل هزینهها در سال ۲۰۲۶ با درصد بسیار سریعتری نسبت به سال ۲۰۲۵ رشد کنند که این رشد عمدتاً ناشی از هزینههای زیرساختی، از جمله هزینههای افزایشی ابری و استهلاک خواهد بود. هزینههای مربوط به جبران خسارت کارکنان دومین عامل بزرگ رشد خواهد بود، زیرا ما یک سال کامل جبران خسارت برای کارکنانی که در طول سال ۲۰۲۵ استخدام شدهاند، به ویژه استعدادهای هوش مصنوعی، در نظر میگیریم و استعدادهای فنی را در زمینههای اولویتدار اضافه میکنیم.»
وقتی از زاکربرگ پرسیده شد که چگونه شرکت بین عرضه محصولاتی که بازدهی کوتاهمدت سرمایهگذاری را نشان میدهند با این پروژههای بزرگتر متمرکز بر تحقیق، تعادل برقرار میکند، زاکربرگ گفت که Meta AI یک «فرصت بالقوه عظیم» است و به توانایی شرکت در ارائه محصولات جدید خود به میلیاردها کاربر اشاره کرد.
زاکربرگ گفت: «تحقیق به وجود قابلیتهای فناوری کمک میکند و سپس این قابلیتها میتوانند در انواع مختلف محصولات ساخته شوند.»

تعدیل نیرو در واحد هوش مصنوعی
این اولین بهروزرسانی مالی از زمانی است که متا اعلام کرد قصد دارد ۶۰۰ نفر از کارکنان واحد هوش مصنوعی خود را اخراج کند – همان واحدی که شرکت برای بازسازی و پر کردن آن با برترین استعدادهای هوش مصنوعی از شرکتهای دیگر، هزینه و استخدام زیادی انجام داد. این شرکت گفت که اخراجها تلاشی برای کاهش تورم در واحد «فوق هوش» شرکت بوده و تعداد کارکنان آن را به کمتر از ۳۰۰۰ نفر رسانده است.
زاکربرگ گفت که سرمایهگذاری در آزمایشگاههای فوق هوش متا به این شرکت کمک کرده است تا چیزی را بسازد که او آن را «بالاترین تراکم استعداد در این صنعت در این مرحله» توصیف کرد.
عملکرد سهام متا و عرضه عینکهای جدید
سهام این شرکت در شش ماه گذشته روند صعودی داشته است. دو گزارش درآمد قبلی آن فراتر از انتظارات وال استریت بوده است. بازار سهام گستردهتر ایالات متحده نیز در همان هفته به بالاترین حد خود رسید.
متا همچنین ماه گذشته عینکهای جدید Ray-Ban Display خود را عرضه کرد که دارای صفحهای تعبیه شده در لنزها هستند و تحلیلگران مشتاق شنیدن ارقام فروش بودند. اما واحد مسئول این عینکها و همچنین هدستهای واقعیت مجازی متا، ضرر هنگفت ۴.۴ میلیارد دلاری را ثبت کرد. زاکربرگ گفت که همکاری این شرکت با Ray-Ban و Oakleys در این عینکهای هوش مصنوعی به خوبی پیش میرود و این سرمایهگذاریها احتمالاً بسیار سودآور خواهند بود.
عینکهای دوربین اصلی متا که به سادگی Meta Ray-Bans نامیده میشوند، به یک ابزار محبوب تبدیل شدهاند. هر دو نوع عینک در حال حاضر نگرانیهایی را در مورد حریم خصوصی ایجاد کردهاند. در حالی که متا این عینکها را طوری طراحی کرده است که اگر چراغی که به مردم اطلاع میدهد عینک در حال ضبط است پوشانده شود، کار نکنند، یک اصلاحیه ۶۰ دلاری میتواند چراغ را غیرفعال کند، همانطور که 404 Media گزارش داده است.
مایک پرو، معاون مدیر تحقیقات Forrester، گفت: «من گمان میکنم این عینکها، به ویژه، عمدتاً برای پذیرندگان اولیه “کنجکاو فناوری” جذاب باشند و نمایشهای برنامهریزی شده از فروش پیشی بگیرند.»

از دست دادن اعتبار از شورای رتبهبندی رسانه
در بخش تبلیغات، متا اعتبار خود را از شورای رتبهبندی رسانه، یک سازمان غیرانتفاعی که استانداردهای کل صنعت را برای ایمنی برند تعیین میکند، از دست داد، پس از اینکه شرکت تصمیم گرفت از ممیزیهای سالانه سازمان خارج شود. این اعتبار به تبلیغکنندگان نشان میدهد که محتوایی که تبلیغات آنها ممکن است در کنار آن ظاهر شود، برای برند آنها مضر نخواهد بود. متا این اعتبار را تنها چهار ماه قبل از سلب آن دریافت کرد.
تحلیلگران خوشبین بودند که از دست دادن اعتبار در نهایت به توانایی متا در جذب تبلیغکنندگان آسیب نخواهد رساند.
پرو گفت: «در حالی که این موضوع ممکن است باعث تعجب تبلیغکنندگان شود، اما به دلیل دسترسی گسترده مخاطبان و اتکای برندها به متا، آنها را از سرمایهگذاری در متا منصرف نخواهد کرد. تا زمانی که سرمایهگذاریهای رسانهای آنها در متا به عملکرد خود ادامه دهد، برندها از خطرات احتمالی ایمنی برند چشمپوشی خواهند کرد.»
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟