از فیسبوک تا ChatGPT، چگونه هویت ما توسط غولهای فناوری شکل میگیرد
رقابت بین zuckerberg و sam altman بر سر شکلدهی هویت انسانها در عصر هوش مصنوعی. از فیسبوک تا ChatGPT، چه کسی وزیر تفکر جدید است؟
در مصاحبهای در سال ۲۰۰۹، مارک زاکربرگ ۲۵ ساله پیشبینی بزرگی در مورد وضعیت انسان ارائه داد. بنیانگذار فیسبوک گفت: «شما یک هویت دارید. روزهایی که شما یک تصویر متفاوت برای دوستان کاری یا همکاران خود و برای سایر افرادی که میشناسید دارید، احتمالاً به سرعت به پایان میرسد. داشتن دو هویت برای خودتان نمونهای از عدم یکپارچگی است.»
در آن زمان، شبکه اجتماعی پنج ساله او هویت بیش از ۳۵۰ میلیون نفر را شکل میداد. مانند سرگئی برین و لری پیج با مأموریت خود برای “سازماندهی اطلاعات جهان” با گوگل، مانند استیو جابز زمانی که اینترنت را در جیب ما قرار داد، زاکربرگ در حال تبدیل شدن به وزیر تفکر جدید جهان بود – تأثیرگذاری بر نحوه تصور انسانها از خود و یکدیگر در حالی که در مقیاسی بیسابقه ارتباط برقرار میکردند.
امروزه، ۱۶ سال بعد و احتمالاً چندین هویت بعد (از نابغه هودیپوش “من مدیرعامل هستم” تا نامزد ریاستجمهوری کت و شلوارپوش تا بدنساز MAGA بدون پیراهن که جیو جیتسو تمرین میکند)، زاکربرگ در حال واگذاری این عنوان به رهبر فناوری دیگری است که در حال شکل دادن به شناخت انسان در مقیاسی حتی بزرگتر است، سام آلتمن.

ChatGPT، تنها سه سال سن دارد، بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر هفتگی دارد، حداقل ۴۰ برابر مخاطبان فیسبوک در سه سال اول. OpenAI اکنون با ارزشترین شرکت خصوصی در سراسر جهان است. ده درصد از بزرگسالان جهان به صورت ماهانه از چتبات اصلی آن برای نوشتن ایمیل و جستجو در وب، برنامهریزی سفر، رمزگشایی از اسرار پزشکی یا یافتن عشق استفاده میکنند.
در حالی که زاکربرگ به ما یاد داد پست بگذاریم، آلتمن به ما یاد میدهد چگونه سوال بپرسیم. اگر بیست سال گذشته در مورد انتخاب اینکه چه کسی هستیم بود، ممکن است سالهای آینده در مورد ایجاد اینکه میخواهیم چه کسی باشیم باشد.
فیسبوک در مقابل ChatGPT: تغییر در نحوه ارائه و خلق هویت
فیسبوک نحوه دیدن خود و یکدیگر را تغییر داد. پستها، لایکها، عکسها و واکنشها یک آواتار دیجیتالی خاص را ایجاد کردند. اینستاگرام به ما فیلترها را داد. سیستمهای رتبهبندی فید، براقترین بخش زندگی – هنر کف شیر قهوه و دکوراسیون دوپامین – را پاداش میداد. زاکربرگ قول داد “جهان را به هم نزدیکتر کند.” او نگفت که ما بدون روتوش ظاهر خواهیم شد.
دنیای آلتمن تولید است، نه فقط ارائه. فیلترهایی که اشباع را افزایش میدهند و لبهها را تیره میکنند، با ویرایشهای عکس “Ghiblified” جایگزین شدهاند. Sora به کاربران اجازه میدهد ایدههای خام را به ویدیوهای فراواقعی تبدیل کنند. من خودم را در یک اپرای فضایی جعلی بازی کردم. این ابزارها واقعیت را آنقدر صیقل نمیدهند که نسخههای جدیدی از آن را پیشنویس کنند.
من جذابیت را از نزدیک دیدهام. همسرم، که از نظر تاریخی در دادن هدیه افتضاح بوده، اخیراً در روز تولدم عالی عمل کرد: حلقههای طلایی و یک گردنبند Catbird با حرف اول دخترمان. اعتراف او – “من از ChatGPT استفاده کردم” – هم بامزه و هم کمی گیج کننده بود. اگر یک ربات در صمیمیت همکاری میکند، چه چیز دیگری را برونسپاری میکنیم؟ کارتهای تعطیلات، نطقهای عروسی و تکالیف ممکن است فقط شروع کار باشند.
دفتر کار از قبل آنجاست. مطالعات نشان میدهد که ابزارهای تولیدی میتوانند سرعت کار دانش را افزایش دهند و کیفیت را بالا ببرند، به خصوص برای افراد کمتوان. ایمیلها صیقلیتر و ارائهها خیرهکنندهتر شدند. این قدرت همچنین با یک مشکل همراه است: “کارشلپ” بیشتری برای غربال کردن و کاهش بهرهوری در صورت استفاده نادرست.
در عصر رسانههای اجتماعی، ما هویت خود را برای رایانه انتخاب میکردیم. در عصر هوش مصنوعی، رایانه شروع به انتخاب هویت ما برای ما میکند.
تغییر پلتفرم و تاثیر آن بر ناشران
یک تغییر پلتفرم بزرگتر در زیر همه اینها وجود دارد. فید فیسبوک زمانی توجه را به بیرون توزیع میکرد. ناشران با ترافیک ارجاع زنده و مرده میشدند. هوش مصنوعی این مدل را برعکس میکند. مدلهای زبان بزرگ وب باز را میبلعند و به جای آن به سوالات پاسخ میدهند. در حالی که زاکربرگ شبکهای از افراد و لینکها ساخت، آلتمن یک قیف ساخت. کاربر میپرسد، آن ترکیب میکند. این راحتی در حال حاضر به ناشران ضربه میزند. بر اساس گزارشی از Business Insider.
زاکربرگ فیسبوک را برای ارتباط با کلاس هاروارد خود شروع کرد. جاهطلبیهای او جهانی شد. گروههای فیسبوک والدین جدید، پرندهنگرها، زبانآموزان انگلیسی و برونیها را به هم پیوند داد. این شرکت دسترسی به اینترنت را در کشورهای در حال توسعه گسترش داده است.
همان الگوریتمهایی که ما را به هم نزدیکتر کردند، ما را از هم جدا کردند. سیستمهای رتبهبندی به مردم بیشتر از آنچه قبلاً با آن موافق بودند، تغذیه میکردند و اتاقهای پژواک را سختتر میکردند. منتقدان فیسبوک را به تقویت توطئهها و “اخبار جعلی” – در مورد انتخابات، محیط زیست و سلامت – متهم کردند.

آلتمن به عنوان یک اجتماعگرای بزرگ تست نمیدهد. نگرانیهای او با ارتباط انسان با ماشین است.
آلتمن گفت: مردم با ChatGPT به عنوان “نوعی درمانگر یا مربی زندگی” مشورت میکنند، روندی که او اعتراف کرد باعث “احساس ناراحتی” در او میشود. دیگران عاشق چتبات میشوند. به زودی، یک حالت بزرگسالان دروازهدار، اروتیکا را برای فانتزی شخصیسازی شده در صورت تقاضا ارائه میدهد. این تغییر از میدان عمومی به اتاقهای خصوصی است.
شواهد اولیه به معاوضههای شدید اشاره دارد. در ماه مارس، مطالعهای از OpenAI و MIT Media Lab نشان داد که ChatGPT احساس تنهایی را در گروهی از کاربران قدرتمند افزایش میدهد. ماه گذشته، والدین دو نوجوان که پس از صحبت با چتباتها خودکشی کردند، در کنگره در مورد آسیبهای این فناوری شهادت دادند.
زاکربرگ هنوز توجه بشریت را تنظیم میکند. متا حدود ۳.۵ میلیارد کاربر فعال روزانه در سراسر محصولات خود دارد. او الگوریتمهای به سرعت در حال بهبود را با قرار دادن محتوایی که مردم واقعاً میخواهند در مقابل آنها، افزایش زمان صرف شده در برنامههای این شرکت در سه ماهه دوم، اعتبار داده است. آلتمن در حال حرکت به سمت قصد است، اولین – و در برخی موارد آخرین – پیشنویس آنچه میگوییم و انجام میدهیم.
زاکربرگ آینده را به آلتمن واگذار نمیکند. او به شدت در تلاش است تا به آن برسد: میلیاردها دلار در capex برای مراکز داده و تراشهها، آزمایشگاههای هوش مصنوعی فوقالعاده متا و پیشنهادات تهاجمی در سطح سوپراستار NBA برای شکار محققان. در ماه ژوئیه، فیسبوک مانیفست جدیدی را منتشر کرد: “هوش مصنوعی فوقالعاده شخصی برای همه”، که اساساً تکرار مرزی است که آلتمن تعیین کرده است.
جنبه مثبت وجود دارد. همکاری با ماشینها میتواند دامنه افرادی را که میتوانند تیز به نظر برسند، کار بهتری ارائه دهند یا فقط در چت گروهی مهربانتر باشند، گسترش دهد. همچنین خزنده وجود دارد. هرچه بیشتر به یک مدل به عنوان اولین خواننده و اولین پاسخ دهنده خود تکیه کنیم، اشتباه گرفتن خروجی آن با تفکر خودمان آسانتر است.
در عصر رسانههای اجتماعی، ما هویت – یا هویتهای – خود را برای رایانه شکل دادیم و انتخاب کردیم. در عصر هوش مصنوعی، رایانه شروع به شکل دادن و انتخاب هویتهای ما برای ما میکند.
ملیا راسل خبرنگار Business Insider است که تقاطع قانون و فناوری را پوشش میدهد. داستانهای گفتمان Business Insider دیدگاههایی را در مورد مهمترین مسائل روز ارائه میدهند که با تجزیه و تحلیل، گزارش و تخصص آگاه شدهاند.
برای مطالعه اخبار بیشتر اینجا کلیک کنید.

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟