آی نو؛ مرجع تخصصی اخبار و آموزش هوش مصنوعی

بازگشت خودروسازان آلمانی و خبرهای جدید دنیای حمل‌ونقل

بازگشت خودروسازان آلمانی و خبرهای جدید دنیای حمل‌ونقل

تلاش برای رقابت با چین و نوآوری‌های باتری این هفته، هفته بازگشت است، نه فقط به این دلیل که من از تعطیلات برگشته‌ام. من در مورد کنفرانس دوسالانه IAA Mobility در مونیخ و تلاش هدفمند خودروسازان آلمانی برای نشان دادن به جهان صحبت می‌کنم که هنوز هم می‌توانند خودروهای جذاب،…

- اندازه متن +

تلاش برای رقابت با چین و نوآوری‌های باتری

این هفته، هفته بازگشت است، نه فقط به این دلیل که من از تعطیلات برگشته‌ام. من در مورد کنفرانس دوسالانه IAA Mobility در مونیخ و تلاش هدفمند خودروسازان آلمانی برای نشان دادن به جهان صحبت می‌کنم که هنوز هم می‌توانند خودروهای جذاب، پیشرفته از نظر فناوری و مقرون‌به‌صرفه ارائه دهند. زیرمتن این رویداد پر زرق و برق که از سه‌شنبه آغاز شد این بود: «هی چین، ما از دور رقابت خارج نشده‌ایم.»

گروه فولکس‌واگن، مرسدس و ب‌ام‌و همگی خودروهای جدید متعددی از جمله خودروهای برقی را به نمایش گذاشتند. مدیران اجرایی نیز شعارهای جنگی خود را سر دادند: اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، در مصاحبه‌هایی با خبرنگاران لحنی خوش‌بینانه داشت و برنامه این شرکت را برای رقابت در چین، به‌ویژه در خودروهای برقی، تشریح کرد، دسته‌ای که فولکس‌واگن در آن عقب مانده است.

اما در جبهه داخلی چطور؟ خودروسازان چینی به اروپا فشار آورده‌اند و مصرف‌کنندگان نیز پاسخ داده‌اند. خودروسازان آلمانی امیدوارند که آخرین محصولاتشان – از جمله مرسدس GLC تمام الکتریکی جدید، ب‌ام‌و iX3 با چهار کامپیوتر «فوق‌مغز» و کانسپت فولکس‌واگن ID Polo و ID Cross – سهم بازار را حفظ کرده و حتی افزایش دهند. اما آن‌ها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. شرکت‌های چینی مانند BYD تقریباً سهم بازار خود را در اروپا در سال گذشته دو برابر کرده‌اند، همانطور که JATO Dynamics در ماه جولای گزارش داد.

یکی دیگر از خبرهای قابل توجه IAA: Rimac Technology، واحد فناوری و قطعات گروه Rimac، بسته‌های باتری حالت جامد را توسعه داده است که می‌گوید تا اواخر سال ۲۰۲۷ در دسترس خواهند بود. این باتری‌ها ظاهراً انرژی زیادی را در خود جای می‌دهند و می‌توانند از ۱۰٪ به ۸۰٪ در کمتر از ۱۰ دقیقه شارژ شوند.

سرمایه‌گذاری هیوندای در Motional

به گفته دو منبع آگاه، به نظر می‌رسد هیوندای همچنان به Motional متعهد است. هیوندای و Aptiv یک سرمایه‌گذاری مشترک (به نام Motional) با توافق برای سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری در این تلاش ایجاد کرده بودند. Aptiv در اوایل سال ۲۰۲۴ از این سرمایه‌گذاری خارج شد و هیوندای را مجبور کرد که یا پول خود را سرمایه‌گذاری کند، یا شرکای خارجی دیگری پیدا کند، یا کل برنامه را تعطیل کند.

هیوندای تصمیم گرفت ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند – ۴۷۵ میلیون دلار به طور مستقیم در Motional به عنوان بخشی از یک معامله گسترده‌تر که شامل خرید سهام شریک سرمایه‌گذاری مشترک Aptiv می‌شود. هیوندای موافقت کرد ۴۴۸ میلیون دلار دیگر برای خرید ۱۱ درصد از سهام عادی Aptiv در Motional هزینه کند.

اکنون به نظر می‌رسد هیوندای در حال سرمایه‌گذاری بیشتر در Motional در دو مرحله است. اولین مرحله امسال توزیع می‌شود و حدود ۴۵۲ میلیون دلار است. مرحله دوم سال آینده فرا می‌رسد و من هنوز در تلاش برای تعیین این مبلغ هستم. این رقم اول با گزارش‌های یک رسانه کره‌ای مطابقت دارد. هیوندای از پاسخ دادن به سوالات من در مورد بودجه خودداری کرد (چند بار!). این برای شرکت‌های بزرگ بسیار معمول است که سکوت کنند. با این حال، یکی از منابع آگاه که در صنعت خودروهای خودران فعال است، خاطرنشان کرد که هیوندای ممکن است نخواهد این موضوع را بزرگ کند، با توجه به اینکه با Waymo نیز همکاری می‌کند.

تغییرات مدیریتی در جنرال موتورز

در سایر خبرها، دو استخدام جدید در جنرال موتورز وجود دارد که ممکن است برای شما جالب باشد. سونی موهاپاترا، مدیر ارشد سابق پلتفرم‌های محاسباتی هوش مصنوعی در Cruise، به عنوان مدیر مهندسی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در جنرال موتورز مشغول به کار شده است. و پل منسون، که مدیر ارشد حسابداری Megapack در تسلا بود، اکنون مدیر توسعه تجارت سیستم‌های ذخیره انرژی در جنرال موتورز است.

عرضه اولیه سهام Via

Via، استارتاپ نرم‌افزاری حمل‌ونقل که به دلیل سرویس شاتل درخواستی خود مورد توجه قرار گرفت، عرضه اولیه سهام خود را انجام داده است. این شرکت، همانطور که قبلاً ذکر کردم، سال‌هاست که در حال بررسی برنامه‌هایی برای عرضه اولیه سهام است.

در اوایل سال جاری، این شرکت به طور محرمانه برای عرضه اولیه سهام ثبت نام کرد – این دومین بار بود که این گام را برداشت. اما این بار، Via جهش بزرگ IPO را انجام داد.

این شرکت که به خاطر اپلیکیشن مسیریابی موبایلی Citymapper خود شناخته شده است، اعلام کرد که 10.7 میلیون سهم را به قیمت 46 دلار به ازای هر سهم فروخته است. در مجموع، Via مبلغ 492.9 میلیون دلار با ارزش 3.7 میلیارد دلار جمع آوری کرد. این فقط کمی بالاتر از ارزش 3.5 میلیارد دلاری آن است که در سال 2023 در آخرین افزایش سرمایه خود به دست آورد.

ما مجبور شدیم این خبرنامه را قبل از شروع رسمی معاملات به پایان برسانیم، اما هفته آینده با یک به روز رسانی باز خواهم گشت.

سایر معاملات قابل توجه

  • Arc Boats، استارتاپ لس آنجلسی که در سال 2021 توسط کارمندان سابق SpaceX تأسیس شد، قراردادی 160 میلیون دلاری با Curtin Maritime برای یدک‌کش‌های هیبریدی-الکتریکی جدید امضا کرد که انتظار می‌رود در سال 2027 در اطراف بندر لس آنجلس به آب انداخته شوند.
  • LeydenJar، استارتاپ مواد باتری مستقر در هلند، 13 میلیون یورو (15.2 میلیون دلار) در دور سرمایه‌گذاری به رهبری Extantia و Invest-NL جمع‌آوری کرد.
  • Standard Fleet، یک شرکت نرم‌افزاری مدیریت ناوگان، 13 میلیون دلار در دور سری A به رهبری Nova Threshold با مشارکت WEX Venture Capital، SNR، Garry Tan (مدیرعامل Y Combinator)، Salil Deshpande (Uncorrelated Ventures) و Apoorv Bhargava (WeaveGrid) جمع‌آوری کرد. سرمایه‌گذاران بازگشتی شامل Burst Capital، Canvas Ventures، Liquid 2، Night Capital، Olive Capital، UP2398 و Danny Wen بودند.

سایر خبرها و نکات

  • اداره هوانوردی فدرال (FAA) یک برنامه آزمایشی جدید را اعلام کرد که به استارتاپ‌های برخاست و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL) اجازه می‌دهد تا برخی از عملیات را قبل از دریافت گواهینامه نظارتی کامل آزمایش کنند.
  • استارتاپ تاکسی هوایی برقی Supernal هیوندای با مشکلاتی روبرو شده است. به گفته دو فرد آشنا به موضوع، این شرکت پس از چند ماه پر فراز و نشیب که شاهد کاهش کارکنان و خروج مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری بود، کار بر روی برنامه هواپیمای خود را متوقف کرد.
  • InDrive، استارتاپ مستقر در Mountain View که فعالیت خود را در سیبری آغاز کرد و به دلیل مدل حمل‌ونقل مبتنی بر پیشنهاد قیمت خود در سراسر آسیا و آمریکای لاتین شناخته شده است، می‌خواهد یک سوپراپلیکیشن جهانی باشد. در اینجا اهداف و مکان‌های مورد نظر آن آمده است.
  • جگوار لندرور اعلام کرد که یک حمله سایبری خطوط مونتاژ خودرو را متوقف کرده است.
  • Lyft و May Mobility یک سرویس رباتیکسی را در آتلانتا راه‌اندازی کرده‌اند، اولین استقرار تجاری در مشارکت این دو شرکت.
  • اداره ایمنی و بهداشت شغلی نوادا پس از اینکه یکی از کارمندان Boring Company در حین کار در یکی از تونل‌های خود در لاس وگاس دچار «آسیب له شدگی» شد، تحقیقاتی را آغاز کرد. کار در محل متوقف شده است.
  • تسلا مجوز لازم برای شروع آزمایش فناوری خودروهای خودران در جاده‌های عمومی نوادا را دارد. همانطور که من در این مقاله توضیح می‌دهم، دریافت مجوز آزمایش در این ایالت ساده و آسان است. (فقط فرم ثبت نام را پر کنید و مطمئن شوید که پوشش بیمه 5 میلیون دلاری مناسب را دارید.) تسلا همچنان باید فرآیند خود-گواهی را تکمیل کند تا بتواند یک برنامه کامل را اجرا کند. و برای راه اندازی یک سرویس تجاری حمل و نقل، به تاییدیه جداگانه نیاز خواهد داشت.
  • اوبر و استارتاپ خودروهای خودران چینی Momenta قصد دارند آزمایش رباتیکسی را در مونیخ از سال 2026 آغاز کنند.
  • وزارت دادگستری ایالات متحده شکایتی را علیه اوبر تنظیم کرد و این شرکت حمل و نقل را متهم کرد که با تبعیض علیه افراد دارای معلولیت جسمی، قوانین فدرال را نقض کرده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

یک نکته دیگر

TechCrunch Disrupt 2025 در حدود شش هفته دیگر برگزار می‌شود. افراد برجسته‌ای از دنیای حمل‌ونقل را به صحنه خود در مرکز Moscone در سانفرانسیسکو در این رویداد حضور خواهند داشت. این رویداد که از 27 تا 29 اکتبر برگزار می‌شود، شامل الکس کندال، بنیانگذار و مدیرعامل Wayve، تکدرا ماواکانا، مدیرعامل Waymo، و رایان پترسن، بنیانگذار و مدیرعامل Flexport خواهد بود.

می‌توانید بلیط‌ها را اینجا بخرید. و حتماً Startup Battlefield 200 ما را بررسی کنید، یک لیست باورنکردنی از استارتاپ‌هایی که در حال نمایش هستند – و برخی از آنها در صحنه اصلی حضور خواهند داشت.

درباره نویسنده

تحریریه آی نو

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *